نتانیاهو: چشم جهان به قطر به عنوان میانجی آزادی گروگان‌ها است

نخست‌وزیر اسرائیل اداره امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها را «عامل نفوذی حماس» توصیف کرد

در حالی که منابع خبری در اسرائیل از به صدا درآمدن آژیر خطر در مرکز کشور، از جمله تل‌آویو، در روز دوشنبه، ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) خبر داده‌اند، روزنامه اسرائیلی معاریو نوشت که دولت این کشور با چارچوب توافق آتش‌بسی که شب گذشته در نشست پاریس به دست آمد، موافقت کرده است.

این روزنامه نوشت که این توافق، فرمولی برای آزاد شدن تدریجی گروگان‌های اسرائیلی اسیر حماس در ازای توقف حمله‌های اسرائیل و رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه ارائه می‌دهد. 

نشست پاریس به رهبری آمریکا و با حضور رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، مقام‌های قطر، مصر، و اسرائیل برگزار شد. 

معاریو نوشت که گروه شبه‌نظامی حماس هنوز موافقت خود را با این توافق اعلام نکرده است.  پیش‌تر، کاخ سفید درباره احتمال توافق دیگری برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی ابراز خوشبینی کرده بود. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، مذاکرات پاریس را «سازنده»‌ توصیف کرده است. 

چنانچه شبکه خبری اسکای عربی پیش‌تر به نقل از منابع آمریکایی نوشته بود، در نخستین مرحله از این توافق و همزمان با اعلام آتش‌بس، زنان، سالمندان و مجروحان آزاد می‌شوند و هنگام آتش‌بس نیز اسرائیل وحماس درباره فهرست اسامی افرادی که در مرحله بعد آزاد می‌شوند، به توافق می‌رسند و در مجموع بیش از ۱۰۰ گروگان اسرائیلی آزاد خواهند شد. 

این توافق به معنی پایان جنگ نیست، اما مقام‌های آمریکا ابراز امیدواری کرده‌اند که بتواند راه‌حل پایداری برای آن فراهم کند. 

دو روز پیش جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، درباره جنگ غزه گفت‌وگو  کردند و بر لزوم آزادی گروگان‌ها و آتش‌بسی که امکان رساندن کمک به غیرنظامیان فلسطینی را فراهم کند، تاکید ورزیدند. آنان همچنین بر همکاری نزدیک دو کشور برای این اهداف تاکید کردند. 

همزمان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که قطر دارای «اهرم فشار قدرتمندی» بر حماس است و تاکید کرد که جهان عملکرد دوحه را در میانجیگری مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها که تاکنون بی‌فایده بوده است، به دقت زیر نظر دارد.

نتانیاهو در گفت‌وگو با «تاک‌تی‌وی» بریتانیا گفت: «قطر میزبان حماس و رهبرانش است و از آن حمایت مالی می‌کند و فکر می‌کنم باید از قطر بخواهیم تا برای آزادی بقیه گروگان‌های ما [با حماس] به توافق برسد. فکر می‌کنم تمام دنیا به قطر چشم دوخته است.»

نخست‌وزیر اسرائیل گفت قطر نباید میانجی منفعلی باشد. 

قطر به مثابه کشوری که از سال‌ها پیش میزبان برخی از رهبران ارشد گروه شبه‌نظامی حماس بوده است، از جمله کشورهایی است که از آغاز جنگ غزه کوشیده است نقش میانجی را برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در غزه ایفا کند.

تلاش‌ها برای آتش‌بس در حالی ادامه دارد که روز دوشنبه درگیری‌ها در نوار غزه ادامه یافت و به گفته خبرگزاری فرانسه، درگیری‌ها در کرانه غربی میان ارتش اسرائیل و نیروهای فلسطینی، موجب کشته شدن پنج فلسطینی شد. نشریه اورشلیم‌پست نیز به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل نوشت که نیروهای این کشور دوشنبه به ساختمان‌های نظامی محل استقرار نیروهای حزب‌الله و نیز یک سکوی پرتاب راکت آنان در جنوب لبنان حمله کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو همچنین تایید کرد که اسرائیل اطلاعات امنیتی مبنی بر مشارکت شماری از کارکنان اداره امدادرسانی به پناهندگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) را در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، با کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته است. 

نتانیاهو در گفت‌وگو با تاک‌تی‌وی این نهاد سازمان ملل را «عامل نفوذی حماس» توصیف کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «متوجه شدیم که ۱۳ کارمند اونروا، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، در کشتار هفت اکتبر مشارکت کردند.» او افزود: «در مدارس اداره امدادرسانی به پناهندگان فلسطینی سازمان ملل، آنان تروریسم و دکترین نابودی اسرائیل را آموزش می‌دهند و تروریسم را تقدیس می‌کنند.»

در پی انتشار این گزارش، برخی کشورها، از جمله آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، آلمان، فرانسه، ژاپن و ایتالیا گفتند که کمک‌های مالی خود را به اونروا متوقف می‌کنند. عربستان سعودی گفته است کمک‌هایش به این نهاد ادامه خواهد یافت تا امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی متوقف نشود. 

همچنین، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، کارکنان سازمان وزارتخانه خود را به لغو هرگونه ملاقات با فیلیپ لازارینی، مدیر اداره امدارسانی سازمان ملل به پناهندگان فلسطینی، ملزم کرد. کاتز همچنین خواستار استعفای لازارینی از سمت خود شد. 

لازارینی شهروند سوئیسی-ایتالیایی است و از ۲۰۲۰ مدیریت اداره امدادرسانی سازمان ملل را بر عهده داشته است.